تبلیغات
سرزمین بازیهای رایانه ای - نقد وبرسی بازی Disciples III: Renaissance -تجدید حیات فقط برای هواداران
دوشنبه 8 شهریور 1389

نقد وبرسی بازی Disciples III: Renaissance -تجدید حیات فقط برای هواداران

   نوشته شده توسط: بدگیم 1    نوع مطلب :نقد و برسی ،

كاری از بد گیم
نقد بازی Disciples III: Renaissance
اکتشاف، مبارزه و پیشرفت های مرحله به مرحله، ارکان اصلی سری بازی های Disciples را از آغاز تاکنون تشکیل داده اند. بدون شک بازیکن ها برای اولین بار، زمانی که نسخه اصلی این بازی را در سال 1999 تجربه کردند، شیفته سیستم مبارزات Turn-Based آن شدند. قسمت سوم این سری نیز همان المان های خوب گذشته را حفظ کرده و علاوه بر آن صحنه های بصری پر زرق و برق و خلاق بازی از همان ابتدا بازیکن را مجذوب خود می کند، به طوری که هیچ گاه متوجه گذر بخش آموزشی بازی نخواهید شد. بخشی که در بسیاری از بازی های امروزی واقعا آزار دهنده به نظر می آید. گشت و گذار در سرزمین هایی کاملا جدید، مبارزه با موجودات پلید و بالا بردن قدرت قهرمان ها و ارتشی که در اختیار دارید، همگی جذاب و سرگرم کننده هستند. اما Disciples III برای باقی ماندن در جایگاه طلایی خود به عمق بیشتر و در کل چیزی فراتر از همه این فاکتورها نیاز داشت. متاسفانه هنوز یک سوم ابتدایی بازی به اتمام نرسیده، اکثر موارد (مبارزات، کسب مهارت شخصیت ها و ...) را بسیار شبیه به گذشته می یابید و نکات تازه خیلی کم به چشم می خورند. سه گروه قابل بازی کمی تنوع به بازیکن می دهند، اما این درمانی برای تکراری بودن Disciples III نخواهد بود. بازیکن هایی هم که به رقابت های چندنفره امیدوار هستند، خیلی زود پشیمان می شوند. در کل قسمت سوم افرادی را که به دنبال گیم پلی عمیق و تاکتیکال هستند و یا آن هایی را که انتظار مبارزاتی مهیج و عظیم دارند را خیلی زود از گرد خود پراکنده می کند.
 

داستان

همان طور که در بالا اشاره شد، در این نسخه سه گروه قابل بازی وجود دارند. در حالی که در قسمت های قبلی این سری بازی شاهد چهار گروه متفاوت بودیم. دسته اول امپراتوری نام دارد که از گروه های شوالیه ها، پیشاهنگ ها و دانشمندان تشکیل شده است. اتحادیه Elvenها که از ساکنین جنگل هستند، دسته دوم را می سازند و گروه سوم را نیز موجودات پلید و ارتشی از شیاطین تشکیل می دهند. هر کدام از این سه گروه، مراحل منحصر به فردی دارند که شامل چندین سناریو است و در نهایت همه داستان ها به صورت زنجیره وار یک رمان بلند را می سازند. همان طور که در بازی پیشروی می کنید و قدرت هایتان را افزایش می دهید، فرمانروایی گروهی که انتخاب کرده اید نیز در سرتاسر دنیا عظیم تر و تواناتر از گذشته خواهد شد. بدین ترتیب نه تنها منابع طبیعی و بناهای مهم جهان بازی در دستان شما قرار می گیرند، بلکه در واقع شما حکمران دنیای Disciples نیز می شوید.
گرافیک

گر چه بخش سمعی بازی یک لکه ننگ به حساب می آید، اما در بخش بصری Disciples III عنوانی جذاب و جالب است. مدل های شخصیت ها و موجوداتی که در طول بازی با آن ها برخورد می کنید، همانند نسخه های قبلی بسیار زیبا و خلاقانه طراحی شده اند و افکت های بصری شگفت انگیزی را با پیشروی در داستان مشاهده می کنید. محیط های بازی نیز بسیار متنوع و با شکوه به چشم می آیند و همین ویژگی هر بازیکنی را ترغیب می کند تا به جستجو در تمامی نقاط مختلف نقشه بپردازد. درختانی که سر به فلک کشیده اند در کنار سنگ های گداخته ای که در سطح پایین تری قرار دارند، مناظری را به ارمغان آورده اند که با حال و هوای فانتزی بازی کاملا منطبق است. شهرهای مرکزی در دنیای بازی بسیار پر زرق و برق و زیبا هستند و مکان های خیالی را به بازیکن نشان می دهند که در کمتر بازی دیده می شوند. هر ساختمانی را هم که شما خریداری می کنید و ارتقاء می دهید، بر زیبایی محیط ها می افزاید. در کل طراحی هنری Disciples III خارق العاده است.
 
موسیقی/صداگذاری

متاسفانه شیوه روایت داستان اصلا راضی کننده نیست، چرا که بیشتر صحنه های داستانی زمانی که با صفحه های بارگذاری بازی روبرو می شوید، بوسیله یکی از بدترین داستان سرایان بازی های کامپیوتری که تا به حال دیده اید، بازگو می شود. تن صدای این راوی به حدی کمرنگ و مصنوعی است که به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنم صدای او را قطع کرده و خودتان متن داستان را بخوانید. از طرفی متن های موجود در بازی نامرتب هستند و داستان حتی اگر زیبا هم بود، این طور نوشته ها به راحتی می توانست آن را خدشه دار کند. طنز و بذله گویی شخصیت های بازی نیز بسیار خسته کننده است و موزیک متن هایی که جذابیت لازم را به بازی نمی دهند، مدام تکرار می شوند. در کل باید صدای بازی را به طور کامل قطع کنید، چرا که همه چیز در بخش موسیقی و صداگذاری ناامید کننده است.
 
گیم پلی

نقشه بازی با جزئیات بسیار طراحی شده است و تمامی معابد، غارها، اهرام و مجسمه ها را شامل می شود. بازیکن های حرفه ای تمام مناطق نقشه را جستجو می کنند، چرا که در این قسمت هم مانند شماره های قبلی آیتم های ویژه و مخفی بسیاری در این سو و آن سوی محیط های مختلف بازی قرار دارند. برای بدست آوردن برخی از این آیتم ها، گاهی اوقات باید با موجودات پلیدی مبارزه کنید و در برخی مواقع نیز تنها جستجوی نقاط متنوع بازی کافی به نظر می رسد. در ابتدا ممکن است تعداد بسیار زیاد آیتم ها کمی گیج کننده به نظر آید، اما به زودی و پس از چند ساعت ماجراجویی، اکثر آن ها برای شما آشنا خواهند بود. پیدا کردن راه در میان سرزمین های وسیع و بسیار شلوغ کمی دشوار است، اما خوشبختانه کنترل دوربین ها ساده و کارآمد طراحی شده اند و پیشروی در نقشه بازی گر چه گاهی اوقات می تواند بسیار خطرناک باشد، با این حال وجود نشانه هایی برای پیدا کردن مسیر مناسب کار را برای ماجراجویان داستان، ساده تر می کند. در Disciples III شما قهرمان و ارتش او را در اختیار دارید، در حالی که تنها می توانید قهرمان داستان را به دلخواه خود تغییر دهید و برای او لباس ها و وسایل متنوع و مهارت های گوناگونی را برگزینید. هنگامی که قهرمانتان مهارت های بیشتری را بدست می آورد و اصطلاحا Level Up می شود، به طبع ارتش وی نیز قدرتمندتر از گذشته خواهد بود. در این میان سیستم کسب تجربه بسیار شبیه به بازی Final Fantasy X طراحی شده است. به طوری که از همان آغاز تمام کاشی هایی که برای کسب مهارت در اختیار دارید را می توانید مشاهده کنید، با این حال تنها به آن هایی که در مجاورت با شما قرار دارند، دسترسی خواهید داشت. بدین ترتیب برای کسب قدرت های مختلف طیف وسیعی از انتخابات را پیش رو دارید. در کل ارتش شما، متقابلا با کمی محدودیت تجربه و مهارت های شما را در بر می گیرد. آن ها خواه ناخواه با مبارزات مختلف تجربه بدست می آورند، اما برای رسیدن به بهترین کارایی خودتان باید دست به کار شوید و تنظیماتی را برای ارتش خود در نظر بگیرید. متاسفانه در بخش آموزشی بازی، بسیار کم به این سیستم و نحوه کارایی آن پرداخته شده است. بجز تعداد اندکی از ساختمان های ویژه، اکثر بناها را می توانید ارتقاء دهید و قدرت آن ها را افزایش دهید. بیشتر ساختمان ها ساختار درخت گونه ای را با انشعاب های فراوان برای این کار در اختیار شما قرار می دهند و بدین ترتیب همانند بخش کسب تجربه و مهارت برای قهرمان اصلی، ساختمان های مختلف نیز مراحل گوناگونی را برای رسیدن به بهترین توانایی ها طی می کنند. اما متاسفانه برای هر سناریو تنها یک روش را برای ارتقاء قهرمان و ارتش خود می توانید اختیار کنید. این در حالی است که اکثر مسیرها برای این کار متعادل هستند، اما در این میان برخی از مسیرها اصطلاحا درجه دوم نامیده می شوند و تنها در یک بخش به حد کمال می رسند.
 
نتیجه گیری

در نهایت، زمانی را که برای هر سه گروه قابل بازی در Disciples III گذرانده اید، با یکدیگر ترکیب می شوند و داستان کلی را تشکیل می دهند. با اندوه باید گفت که این بازی استادانه ساخته نشده است، به طوری که مبارزات حتی با وجود تعداد بسیار زیاد آیتم ها و جادوهایی که در اختیار دارید خیلی سریع خسته کننده به نظر می رسند. جستجو در محیط های مختلف جذابیت خود را از دست می دهد و همه چیز تکراری و یکنواخت خواهد شد. سیستم کسب تجربه و ساخت ساختمان ها هم آنقدر سطحی است و نتایج نابهنگام را برای شما به ارمغان می آورد که بسیار زود عاری از هرگونه جذابیتی خواهد بود. این قسمت از سری بازی های Disciples کشش لازم برای القای هیجان در سرتاسر بازی را در خود ندارد. با این وجود ریتم بازی در بخش های مبارزات و جستجو در محیط نسبت به دیگر موارد بازی جذاب تر به نظر می رسد. گرافیک زیبا و درخشان نیز می تواند چند ساعت آغازین بازی را برای بازیکن ها مجلل و با شکوه جلوه دهد، اما همان طور که بیان کردیم Disciples III به عمق و ژرفای بیشتری نیاز داشت. مبارزات در بخش چندنفره نیز از آنجایی که هوش مصنوعی دشمنانتان در حالت تک نفره به هیج وجه قابل قبول نیست، قطعا جذاب تر خواهد بود، با این حال یکنواختی بازی پس از مدت کوتاهی به این بخش هم سرایت می کند. اگر تنها به دنبال یک بازی زیبا و فانتزی از نظر گرافیکی هستید، Disciples III ساعات خوشی را برای شما فراهم می کند. اما اگر از این بازی مبارزات مهیج و تاکتیکال، گیم پلی عمیق و استراتژیک و یا مراحل جذاب را می خواهید، سومین قسمت از سری Disciples خیلی زود ناامیدتان می کند.


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر