تبلیغات
سرزمین بازیهای رایانه ای - مصاحبه با کئیجی اینافونه از Capcom
یکشنبه 21 شهریور 1389

مصاحبه با کئیجی اینافونه از Capcom

   نوشته شده توسط: بدگیم 1    نوع مطلب :نقد و برسی ،

سایت Eurogamer به تازگی مصاحبه ای با آقای کئیجی اینافونه (Keiji Inafune) از کمپانی Capcom انجام داده است که در آن به مسائل خوبی درباره سیاست های این کمپانی برای آینده و ساخت بازی های جدید اشاره شده است.

EG: بازی Dead Rising 2: Case Zero به تازگی عرضه شد. آیا از بازخوردهای آن راضی بودید؟


اینافونه: من هنوز همه چیز را چک نکرده ام، اما در صحبت هایی که با سایرین داشتم، متوجه شدم که در اروپا و آمریکا استقبال خوبی از این بازی شده است. یک سری Glitch و مشکلات تکنیکی برای نسخه ژاپنی به وجود آمده بود و ما مجبور شدیم که آن را به تاخیر بیندازیم و در تاریخ 15 سپتامبر عرضه کنیم. کاربران ژاپنی برای این تاخیر، من و Capcom را مقصر می دانند. آن ها نمی دانند که با این رفتار چه کاری با ما می کنند. من کمی از این برخوردها رنجیده شدم. اما بخشی از کار ما هم تحمل انتقادات است.


EG: چرا این نسخه فقط برای Xbox 360 عرضه شد؟


اینافونه: سیاست های Capcom این گونه است که فقط بازی هایMultiplatform  بسازد تا همه بتوانند آن ها را بازی کنند. اولین نسخه این بازی به طور انحصاری برای Xbox 360 عرضه شد، چون PS3 در آن زمان در دسترس نبود. کاربران Xbox 360 به خوبی از بازی ما حمایت کردند و ما هم با عرضه این نسخه سعی کردیم که سرویس خوبی را به آن ها بدهیم. آمیدوارم که آن ها راضی بوده باشند.

EG: آیا از این نسخه های Prequel مانند Case Zero دوباره به صورت دانلودی عرضه می کنید؟


اینافونه: دیگر به این صورت کاری را انجام نخواهیم داد. اینکه بخشی از بازی را جدا کنیم و آن را به صورت مجانی در اختیار بازیکنان قرار دهیم، کار جالبی نیست. باید چیزهای جدید را به این صورت عرضه کرد. این نسخه فقط برای آزمایش عرضه شد و امیدوارم مورد توجه قرار بگیرد. طبیعتا ما مشکلاتی زیادی را دیدیم که از سوی بازیکنان به ما اعلام شد.


EG: چه چیزی شما را متقاعد کرد که نسخه دوم بازی Dead Rising را بسازید و آن را ارتقاء بدهید؟


اینافونه: این جریان بسیار به عرضه Street Fighter IV شباهت داشت. مسئولان Capcom نظرات مختلف را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که Super Street Fighter IV ساخته شود. همین مسئله در مورد Dead Rising  هم بود. ما درخواست های زیادی برای ساخت نسخه دوم این بازی دریافت کردیم و شروع به ساخت این بازی کردیم.

EG: بازی توسط استودیوی غربی Blue Castle در حال ساخت است. به عنوان یک تهیه کننده شرقی چه چیزی باعث شد تا ساخت بازی به این استودیو واگذار شود؟


اینافونه: بزرگترین نکته، متقاعد کردن مسئولان Capcom بود. استودیوی Blue Castle قبل از ساخت این بازی تنها یک بازی بیس بال ساخته بود. آن ها سابقه ای برای ساخت بازی های این چنینی نداشتند. آن ها یک استودیوی کانادایی هستند. ما هم تصمیم گرفتیم تا روی آن ها سرمایه گذاری کنیم. این قسمت یکی از سخت ترین بخش هایی بود که با آن مواجه بودیم.


EG: چه چیزی از این بازی آموختید که باعث شد شما به سمت بازی های غربی تر پیش بروید؟


اینافونه: از این بازی چیزهای زیادی را یاد گرفتیم. متوجه شدیم که می توانیم با استودیوهای مختلفی در سرتاسر دنیا کار کنیم. این استودیوها فقط استودیوهای غربی نبودند، استودیوهای شرقی نیز وجود داشتند. این موضوع یعنی اینکه ما می توانیم منابع لازم برای ساخت یک بازی را از سرتاسر دنیا به دست بیاوریم.



EG: چرا قرار دادن بخش چندنفره در Dead Rising 2 برای شما اینقدر مهم بود؟


اینافونه: اول از همه باید بگویم که ما قصد داشتیم بخش چندنفره را در قسمت اول بازی قرار دهیم. نداشتن وقت و منابع لازم باعث شد که ما در آن زمان این بخش را در بازی نداشته باشیم. Dead Rising به صورت یک بازی تک نفره آغاز می شود. قسمت چندنفره یک پاداش اضافه شونده (Additional Bonus) به بازی است که بازیکنان می توانند از آن استفاده کنند. همچنین بخش Co-Op نیز به بازی اضافه شده است که بخش تک نفره را بهتر می کند. این دلایلی بود که ما این قسمت را به بازی اضافه کردیم.


EG: انتظار شما از Dead Rising 2 چیست؟ انتظار دارید که از بازی هایی مانند Lost Planet 2 و Street Fighter IV معروف تر و بزرگ تر شود؟


اینافونه: جایگاهی که ما برای Dead Rising در نظر گرفته ایم، جایگزینی برای Resident Evil است. ما می خواهیم Dead Rising به عنوان شماره یک Capcom تبدیل شود.

EG: این یک جاه طلبی کامل است. یعنی شما مطمئن هستید که Dead Rising می تواند این جایگاه را به دست بیاورد؟


اینافونه: به عنوان یک سازنده و بخشی از گروه فروش و بازاریابی باید بگویم زمانی که شما یک هدف بزرگ برای کار خود نداشته باشید، نمی توانید پیشرفت کنید. اگر بازی Dead Rising بتواند جایگاه سری بازی های Resident Evil را از آن خود کند، آن وقت باید بازی دیگری بسازم که بتواند جای Dead Rising را بگیرد. این هدفی است که ما برای ساخت بازی در نظر گرفته ایم.


EG: بازی Dead Rising 2 چند هفته دیگر عرضه خواهد شد. بازی بعدی این سری از بازی ها چه خواهد بود؟ آیا یک Spin-off یا یک ادامه خواهد بود؟


اینافونه: تا زمانی که Dead Rising 2 به فروش خود ادامه می دهد، ما نمی توانیم روی یک Spin-off کار کنیم. اما اگر بازخوردهای بازی بسیار خوب بود، بله ما برای بازی دنباله خواهیم ساخت. اما تمام این ها برای آینده است و در حال حاضر چیزی مشخص نیست.

EG: پروژه بعدی شما چیست؟


اینافونه: هم اکنون من در حال کار روی چند عنوان هستم. منتظر زمانی هستم که بتوانم آن ها را معرفی کنم. همچنین یک بازی جدید را هم در دست ساخت داریم.


EG: سال گذشته شما در صحبت هایی به این مسئله اشاره کردید که صنعت بازیسازی ژاپن در حال نابودی است. الان، پس از E3 و Gamescom آیا شما هنوز همان احساس را دارید و صحبت های سال گذشته خود را تایید می کنید؟

اینافونه: من هنوز سر حرف هایی که سال گذشته گفتم، هستم. من هنوز هیچ تغییری در سازندگان ژاپنی ندیده ام و هنوز نسبت به صنعت بازیسازی ژاپن بدبین هستم. سازندگان ژاپنی زمانی الگویی برای سازندگان غربی بودند. اما اکنون همه چیز برعکس شده است و من می خواهم بدانم چرا. به هر حال دوباره نمی توان همه چیز را از اول شروع کرد و باید با این شرایط ساخت. من درباره صحبت های سال گذشته ام از شما یک سوال دارم. تمام خبرنگاران غربی همین سوال را از من می پرسند. این در حالیست که هیچ خبرنگار ژاپنی از من درباره این صحبت ها سوال نکرد. من می خواهم بدانم چرا؟ آیا آن ها در این باره بی احساس هستند یا مایل نیستند درباره آن صحبت کنند یا این موضوع را نمی خواهند جدی بگیرند؟ چرا شما غربی ها مایل هستید که از این سوال ها بپرسید؟


EG: شاید دلیلش این باشد که بازیکن های غربی در زمان کودکی از بازی های شرقی خاطره دارند. بازی هایی که بسیار هوشمندانه ساخته می شد و یک جایگاه جادویی را به دست آورده بودند. شاید دیدن بازی های امروزی آن ها را ناراحت می کند و بازیکن های ژاپنی فکر می کنند که با نادیده گرفتن این مشکلات می توانند آن ها را پشت سر بگذارند.


اینافونه: یعنی این دلیلی است که شماها با صحبت های من درباره ضعف بازیسازی ژاپنی موافق هستید؟


EG: بله. شاید اختلاف اصلی در کیفیت گرافیکی بازی ها باشد. شاید بازیسازان غربی نسبت به بازیسازان شرقی بهتر می توانند از قابلیت های PS3 و Xbox 360 استفاده کنند. شما چه فکر می کنید؟


اینافونه: بله. من کاملا با شما موافق هستم. قبلا شرایط در ژاپن به صورتی بود که کسی بازی های غربی بازی نمی کرد. اما هم اکنون آن ها شروع به بازی کردن عنوان های غربی کرده اند. شاید هنوز بخش بیشتری از بازار دست بازی های ژاپنی باشد. اما با یک نگاه می توان فهمید که بازی های ژاپنی اصلا قابل مقایسه با بازی های غربی نیستند. چون بازیکنان غربی کاملا تفاوت را احساس می کنند.



EG: شاید Dead Rising 2 بتواند به برقرار تعادل میان بازی های غربی و شرقی کمک کند؟


اینافونه: بله. خیلی خوب می شود که ما بتوانیم با این بازی بسیاری از خبرنگاران و بازیسازان ژاپنی را از خواب بیدار کنیم. Dead Rising 2 از هسته یک بازی غربی است. بازی ای که در کانادا ساخته شده، اما یک بازی ژاپنی محسوب می شود. ما این مسیر را ادامه می دهیم. اگر Dead Rising بتواند تعدادی از مردم را از خواب بیدا کند، برای ما بسیار خوب است.


EG: آیا موفقیت کم رنگ Xbox 360 در ژاپن باعث نمی شود که پیشبرد چنین کاری کمی مشکل باشد؟


اینافونه: این امکان وجود دارد. اما از طرف دیگر ژاپن یک جزیره کوچک است. جایی که دوران طلایی صنعت گیم آن دهه های 80 و 90 بوده است و مردم هنوز در آن دوران پر افتخار زندگی می کنند و در آن زمان گیر کرده اند. هنوز مردم بسیار محافظه کار عمل می کنند. به تازگی آن ها قبول کرده اند که Xbox 360 کنسول خوبی است، اما در آمریکا ساخته شده است. همین مسئله که این کنسول یک محصول غربی است، مردم را دو دل کرده است. من قصد گذشتن از ژاپن و یا مقایسه با Sony را ندارم. اما به نظر من اگر مردم از بازی ها و کنسول های غربی استقبال کنند، باعث رشد صنعت بازیسازی ما خواهد شد.


EG: نقش شما به عنوان کسی که بازی می سازید و درباره آن تحقیق می کنید در زمانی که می خواهید به ایده یک بازی جواب مثبت یا منفی بدهید چیست؟ بازی باید چه چیزهایی داشته باشد که شما به آن جواب مثبت بدهید؟


اینافونه: این موضوع بسیار جالب است. ایده های زیادی به وجود می آیند و از بین آن ها باید بهترین را انتخاب کرد. این مهمترین بخش برای این بازی است. بازی باید سرگرم کننده باشد. اما اگر شما به اینکه چرا و چگونه یک چیز جالب توجه می شود فکر کنید، سوال های مختلفی مانند چه کسی را باید برای طرح ایده های خوب هدف قرار دارد، چه زمانی باید یک طرح خوب را عرضه کرد و اینکه واقع گرایی در بازی چه می شود، به وجود می آیند. در این حالت نمی توان افراد زیادی را پیدا کرد. برای همین باید ایده های افراد زیادی را مورد بررسی قرار داد تا بتوان یک ایده خوب از بین آن ها انتخاب کرد. برای طرح یک بازی باید به همه این معماها فکر کرد. بازی Red Dead Redemption یک بازی بزرگ است. اما اگر این بازی سه سال بعد عرضه می شد، آیا هنوز هم جالب توجه می کرد؟ آیا بازیکن ها  آن را می خریدند؟ می بینید که زمانی که بازی سر وقت عرضه می شود، چقدر مورد توجه قرار می گیرد. ایده های این بازی بسیار خوب بودند. ایده هایی که به فیلم های هالیوودی شباهت زیادی داشتند. افراد زیادی با ایده های خود می آیند. اما آن ها هیچ پیش زمینه ای برای طرح خود ندارند. اکثر مردم ژاپن فکر می کنند که بازی های غربی به صورتی است که در آن می توان کارهای زیادی را انجام داد. بازی هایی که هیچ محدودیتی در گیم پلی ندارند. شما می توانید در خیابان راه بروید و مردم را بزنید. ژاپنی ها فکر می کنند که هنوز بازی های غربی فقط شامل خشونت می شوند و چیز دیگر در بر ندارند. از این ایده ها در ژاپن زیاد به وجود می آید. اما چون قوی نیستند، از بین می روند.

EG: در آخر، در Gamescom آقای یوشینوری اونو (Yoshinori Ono) به ما گفت که قبل از اینکه شما نسخه جدید بازی Darkstalkers را معرفی کنید، به او گفته بودید که درخواست های زیادی برای ساخت این بازی داشتید.


اینافونه: من بارها به این سوال جواب داده ام. اونو کاملا متوجه این مسئله بود که افراد زیادی منتظر این بازی هستند. به هر حال ساخت بازی های مبارزه ای از سختی خاصی برخوردار هست. بسیاری از سازندگان با ساخت چنین بازی هایی از این صنعت خارج شده اند یا توانسته اند به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهند. در حال حاضر ساخت بازی های مبارزه ای کار ساده ای نیست. شما نیاز به استعدادها و توانایی های جدید دارید تا بتوانید قابلیت های متعادلی در این بازی ها قرار دهید. ما در حال حاضر این منابع را برای ساخت یک بازی مبارزه ای دیگر در اختیار نداریم. من پیشنهاد می کنم که هر زمان اونو را دیدید این سوال را دوباره و دوباره و دوباره از او بپرسید.


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر